80’s-sounding pop music by Akimitsu Honma, a famous Japanese music producer and composer. Furthermore, Furihata has continued to pursue her own unique path as a voice actress, with the style of writing the lyrics herself. Her latest album “Super moon” was also a work that expanded the possibilities of city pop. Her long-awaited anime tie-up single “Hohoemi no Oto” was released on May 29th, and the credits include lyrics by Yukinojo Mori and composition and arrangement by Akimitsu Honma, names that will warm the hearts of anime fans. It was. She talked a lot about the two songs that will be included in the single.
–It seems like this will be your first tie-up for a TV anime.
Ai Furihata (hereinafter referred to as Furihata): We’ve had tie-ups with Japanese films in the past, but this is our first time working on animation. I’ve always been active and competing in different genres, so I’m really happy to have been able to collaborate on an animation that I’m so hooked on.
–I have a strong impression that you are doing city pop that makes full use of authentic 80’s sounds. The TV anime “Astronaut” is also a work that combines 80’s romantic comedy and science fiction, so I think it’s a perfect fit.
Furihata: That’s right. However, it’s been about 2-3 years since I heard about it, so I feel like I’ve finally been able to tell you all about it… I was supposed to appear in the production as Teruko Matsubara, so there were days when I wanted to say something but couldn’t (lol).
–That’s tough… However, the TV anime “Astronaut” is really interesting!
Furihata: The cast and team were all very nice people, and the dubbing went smoothly from beginning to end. We recorded in two separate booths, and I often recorded with Rie Kugimiya, who played the role of Ren Wakabayashi, and Tomokazu Sugita, who played the role of Yutaka Wakabayashi, and I found Mr. Sugita’s ad-libs so interesting that I kept thinking, Don’t laugh!” I held back.
–It’s a place where there are a lot of senior voice actors.
Furihata: I was really nervous at first because I was surrounded by a lot of famous people, but it was a really valuable experience for me because I felt like I was part of everyone’s acting.
— Teruko Matsubara is usually a drinker, but she’s also an underground idol.
Furihata: That’s right. Although she has two sides, her everyday appearance and her underground idol appearance, I felt that she was quite similar to me when I played her. Ren-kun is a child, but the scene where she warns him when he does something he shouldn’t do is very much like an older sister, and it’s a line that can only be said when he’s older, so I also like the scene. was. I want everyone to pay attention to the fact that I’m not just an underground idol (lol).
Also, I sing an insert song called Pyuapyua Lovely Right Hook'' as part of the underground idol
Terrun”, but this was recorded before the dubbing. So, the general director and the director remotely participated in the recording, and we recorded a relaxed version and a cute version, but in the end, I think it turned out to be a song that is typical of the underground idol group Terrun. lol).
–It was a pretty punchy song, wasn’t it? And as artist Ai Furihata, she sings the opening theme, “Hohoemi no Oto.” How did you create this?
降幡:作曲と編曲は、デビューからずっとお世話になっている本間昭光さんにお願いをして、私も最初は作詞をしていたんです。ただ、なかなか良いものができなくて。で、私のカヴァーミニアルバム『Memories of Romance in Summer』で、中原めいこさんの「君たちキウイ・パパイア・マンゴーだね。」をカヴァーしていたこともあって、森雪之丞先生とのご縁でお願いすることになりました。
――森雪之丞さんと言えば、アニソン界でも大御所の作詞家さんで、「CHA-LA HEAD-CHA-LA」「お料理行進曲」、そして何より「悲しみよこんにちは」など、アニメファンなら誰でも知っている楽曲の作詞をしています。そんな方に書いていただけると知ったときはどう思いましたか?
降幡:ものすごくびっくりしました! それに、今まで基本的に自分で作詞をしていたので、どんな歌詞を先生は書いてくださるんだろうっていうワクワク感がありました。実際に歌詞を受け取ったときは「これ以上のものはないよね」というものだったので、プロのお仕事は本当にすごいなと思いました。
――途中まで自分で書いていたなら、なおさらですね。
降幡:何曲か本間さんの候補曲があって、それに歌詞を書いていたんですけど、私が書くとどうしても悲しい歌詞になるんです。100%のときめきとキラキラが当時どうしても書けなくて、先生はこう書かれるんだ!と思いました。しかも『アストロノオト』から『ホホエミノオト』っていうタイトルになる時点で、もうすごいんです!
――作家として、どこがすごいと感じました?
降幡:作品のストーリーを全部見た上での、ひとつキーとなる言葉、アニメのキーワードとなるようなワードを曲に入れるのが素晴らしくて。ラブコメのラブストーリーを歌詞にしているのではなく、ちゃんと『アストロノオト』のラブストーリーを歌詞にしているのがすごいんです。タイアップ曲って、そうだよねと思いました。
――かと言って、曲単体でも成立はしますしね。
降幡:そうですね。でも、ちゃんと作品に寄り添っている。あと、やっぱりストレートに愛を歌う歌詞が自分では書けないなと思ってしまいました。〈大好きデス〉や〈胸の薔薇がひとつ咲いて〉という歌詞は、なるほどと思いました。
――「ハネムーン」という曲で〈浮気なハネムーン〉って書いちゃう降幡さんですからね(笑)。
降幡:昨今の時代の風潮と逆行しているんですよね(笑)。
――ちなみに、森雪之丞さんの作詞曲で好きな曲はありますか?
降幡:それはやっぱり「悲しみよこんにちは」は外せないですよね。昔はどのアニメを見てもクレジットが出ていたイメージがあるんですけど、今でも青年の心を忘れていないのがすごいと思います。
――『らんま1/2』や『キテレツ大百科』など、本当にたくさん代表作がありますね。
降幡:80年代から90年代にかけて、かなり書かれている印象がありますから、その先生のリストに加わっただけでも嬉しいです。
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