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Interview with Ayumu Murase, who plays two roles for the Li brother and sister in “Tokiko Agent -LINK CLICK- II”, about the different roles of male and female characters | “I try to add about a teaspoon’s worth of female elements that I think of.”The original animation “Tokiko Agent -LINK CLICK-” has been distributed on bilibili video since April 2021 and has exceeded 160 million views worldwide in just 4 months. Following the first season that aired in January 2022, the second Japanese dubbed version of “Tokiko Agent -LINK CLICK- Ⅱ” is currently being broadcast on Fuji TV’s “B8station”.

This work is set in the Tokiko Photo Studio located in a corner of a downtown area, and Toki and Hikaru, who have special abilities, team up to solve a request from a client who is haunted by his past. The first season ended with a shocking development in which Rin, the daughter of a photo studio owner, was taken over by someone and stabbed Hikaru. In the second season, Toki and others work hard to find out who took over Rin’s girlfriend’s body and who is behind the series of incidents that have continued since the first season. As the number of characters increases and the mystery deepens, how will the story end?

Animate Times interviewed Ayumi Murase, who plays the brother and sister of Li Tianchen and Li Tianxi, who are important characters in the second season. We asked Ms. Murase, who has played both male and female characters brilliantly, including in her other works, about the highlights of her works and what she is conscious of when playing different roles.

–Mr. Murase will play the brother and sister of Li Tianchen and Li Tianxi, who will appear in the second season. Please tell us what you thought when you first read the script for this work.

Ayumu Murase (hereinafter referred to as Murase) who plays Tiancheng Tianxi: First of all, the younger sister Tianxi appeared first in the script, so it was almost like a sense of mission: She's a girl, she has to do her best.'' A feeling was born. As I read the script from there, I started to get more and more excited about what kind of fate these characters would have. As each mystery was solved, I was continually surprised and wondered, This is what happened!”

–In this work, you play the roles of brother and sister by yourself. As an amateur, I think it must have been difficult to differentiate between the roles, but how was the dubbing?

村瀬:僕が最初に演じたのは、ティエンシーの幼少期でした。そこがこの兄妹のフックになるということで、視聴者の方々に印象付けておくのが大事という話を現場でいただいて。なので、しっかりとかわいい小さい女の子に聞こえるように……というより、もう「聞こえろ!」と強く思いながら頑張って演じました。それもあって、ティエンチェンに関しては、ティエンシーのお芝居からお兄ちゃん要素を足して演じています。彼自身が大人びたいというところがあったので、ティエンシーをベースにそのエッセンスをプラスしていきました。

――男性・女性キャラクターを演じるうえで、意識する点はそれぞれで異なりますか?

村瀬:全然違いますね。僕は女性として生きてきた訳ではないので、分からないことも色々とありますから。参考にしているのは、少年役などを演じられている女性声優さんのお芝居やディレクションのやり取りです。

これは感覚的な話なのでちょっと説明が難しいのですが、僕の目から見た女性声優さんが演じられる少年役って、僕が少年を演じるときよりも、男性の要素を主張している気がするんですよ。

――なるほど。

村瀬:なので、僕はその逆をやるというか。僕が女性の役を演じるときは、小さじ一杯分くらい多めに自分が思う女性の要素をちょっと足してみるんです。単に役を作るというところ以外で、意識しなきゃいけないところが多いと感じていますね。

――それくらいが、最終的にはちょうどよい加減になる。

村瀬:実際に監督さんやスタッフの方々が考えていることは分かりませんが、自分のなかでは、小さじ一杯分くらい足すというところに落ち着いています。でも、それがよいか悪いかなんて、分からないんですよ。

――お芝居には正解がある訳じゃないですし。

村瀬:そうなんです。ただ、正解はないけれど評価はされます。「この人って、ああいうお芝居が得意だよね」とか、「あの人はこういうことをやらせたら、最初に名前が出てくるよね」とか。評価されなくなるということは、イコールこの業界では仕事がなくなるということだと思います。評価され続けるためにも、ちゃんと考えていかないといけないんですよね。

――評価されている部分が分かれば、求められていることが分かるかも。

村瀬:それが分かればありがたいのですが、そもそも、その評価されている部分が分からないんですよね(笑)。作り手側になったら、もしかしたら何となくのパブリックイメージはつかめるかもしれませんが。どこが評価されているのか、何がいいのか、自分の思っていることが正しいのかと考えても結局は答えが出ないから、自分の落ち着くところでやるしかないのかなと。僕はそうやって割り切って演じています。

――そんな村瀬さんが、お芝居をするうえで大切にしていることをぜひ教えてください。

村瀬:作品を作るというマクロな視点としては、原作の先生、原案の方、監督などスタッフの方々・パッケージを販売される版元の方など、作品に関わるみなさんに「村瀬に頼んでよかった」と、満足してもらえることを目標としています。

一方の自分の作業というミクロな視点では、とにかくモヤモヤした状態でお芝居をやらないことを心がけています。原作があるものは原作を読む、原作がない作品なら疑問に思ったことはちゃんと監督さんなどに聞く。そうやって、とりあえず情報を入れてから芝居をやります。

作品によっては「情報をいれないままやってください」と言われることがありますが、そういうときはとりあえずやってみて、ディスカッションすることをより大事にしていますね。

――情報を入れないと、物語や作品のことも分からないですもんね。

村瀬:例えばひとつのセリフであっても、この場で大事なことなのか、作品が進んで行く流れのなかで言ったことなのかによって、意識することも異なると思うんです。何でこのキャラクターがそのセリフを言うのか、このキャラクターは何を考えているのかという目的や意図などは、大切にしていますね。

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